F.A.Q. - Veel gestelde vragen


Wat gebeurt er als de planten er minder mooi gaan uitzien?

Alle contracten die wij afsluiten zijn “omnium onderhoudscontracten”. Dit houdt in dat, van zodra er een dalende sierwaarde is, of als de planten afsterven, er meteen ingegrepen wordt. De plant wordt vervangen door een nieuw exemplaar, zonder meerkost.


Is het op ons bedrijf niet te donker voor planten?

Vooraleer wij besluiten om ergens een aanplanting uit te voeren, vergewissen wij ons van de klimatologische omstandigheden: licht, temperatuur, relatieve luchtvochtigheid. De keuze van de beplanting zal hierop afgestemd worden. Er zijn nu eenmaal planten die veel zon vereisen en planten die beter niet teveel licht krijgen. Wanneer de omstandigheden té extreem zijn, zullen wij afraden om planten te plaatsen.


Moeten wij tussen de onderhoudsbeurten zelf water geven?

Er hoeft niet gegoten te worden tussen de onderhoudsbeurten. De frequentie van de onderhoudsbeurten is in de meeste gevallen vierwekelijks en dit volstaat voor plantsystemen op hydrocultuur. Dank zij dit vernuftige systeem kunnen hogere doses water gegeven worden zonder dat er gevaar dreigt voor wortelrot.


Waaruit bestaat een onderhoudsbeurt?

- water geven (zo dikwijls als nodig)

- bemesting toedienen (zo dikwijls als nodig)

- (voor bepaalde planten) snoeien

- oppennen of aanbinden van takken of scheuten

- verwelkte of afgestorven delen wegnemen

- planten met lage sierwaarde vervangen

- stof afnemen (waar nodig)

- vernevelen/aanbrengen van bladglans


Moeten wij de planten aankopen?

Er zijn twee mogelijkheden: ofwel worden de aanplantingen aangekocht (waarna een omnium onderhoudscontract volgt), ofwel wordt alles gehuurd. Het maandtarief bij een huurcontract is tweeledig en bestaat uit een huurtarief en een tarief voor omnium onderhoud.


Wij hebben een onderhoudscontract bij een andere firma. Kunnen wij zomaar omschakelen, met behoud van onze plantenbakken?

Geen probleem. Je zal vooraf even moeten kijken hoe het zit met de opzegvoorwaarden. Let er verder op dat je correcte tarieven met elkaar vergelijkt (waarborg, frequentie onderhoud) en dat wij zullen eisen dat er gestart kan worden met voldoende kwalitatief materiaal.


Hoeveel ervaring heeft het bedrijf  Karma?

Ons bedrijf werd opgericht in 1995. Sinds dat jaar is Koen full-time bezig met onderhoud van interieurbeplanting. In 2003 werd omgeschakeld van eenmanszaak naar bvba, vanaf 2021 werd de naam Karma bv. Wij bezorgen je graag een lijst van bedrijven waarmee een onderhoudscontract afgesloten werd: ook bij hen kan je polsen naar hun tevredenheid.


Is er opvolging verzekerd op lange termijn?

Als Koen ooit de fakkel doorgeeft (dit zal niet eerder dan in 2033 zijn), dan zal dit ofwel in eigen familierang zijn, ofwel extern, maar er zal zeker voor gezorgd worden dat er een jaartje samen onderhoud gebeurt. We geven het bedrijf niet uit handen aan een groter concern.